Monday, March 7, 2011

Menghitung nombor 1..2...3 (part 2)

ok..sambung lagi...

dugaan start melanda bila die diberhentikan kerja..lepas je die abis blaja & nak tunggu konvo, die dpt keja sambilan kat pejabat daerah...tp zaman tu adalah zmn kemelesetan ekonomi..so kena la buang..tapi seminggu pastu, die dapat keje kat mrsm...malangnye di mersing ok...aku dah la duk utara, die lak keje nun di selatan..so mesti la susah nak jumpa..tapi die tolak jawatan tu...fuhh...selamat...

pastu 2mggu pastu die dpt keje kt perbadanan sisa pepejal negara..malangnye die adalah tidak suka bekerja di situ...time tu die dah g intebiu spa..memang kiteorang berharap dpt la..keputusan time tu dijangka kuar 31.12..tapi memandangkan ujung taun, so keputusannye lambat kuar..bulan 2 baru kuar..masalahnye adalah, die dah benti keje dari perbadanan tu sebelum 31.12..family die lak adalah tidak tahu yang die dah benti keje...gile nak kena marah kalau gitau..yela mak pak mane pon marah..zaman susah nak dapat keje, ko senang-senang je benti...mau nak kena nasihat doblas bakul

so sepanjang sebelum result intebiu spa kuar, die adalah pelakon terhebat malaya..mana taknye, pepagi blakon cam orang bekerja..padahal g melepak kt kl sentral, masjid dan sebagainya..orang balik keje, baru die balik umah..time tu hidup kami adalah sentiasa penuh dengan tekanan...umpama menunggu buah yang tak jatuh...die lak setiap saat tension tahap gaban..penatnye la aku bagi support pada orang yang memang dah down gile kalah mat rempit lep rapat cecah kening..sampai die salahkan aku sebab katenye aku penyebab die reject mrsm tu..nasib baik aku saborrrr je..kawan aku siap cakap, kalau die jadi aku, memang dah lame die blah angkat kaki..de jugak terpikir, kalau die tak dapat spa tu cane...dah la menipu...time tu, asal takde kelas je, aku akan turun kl temankan die melepak....tapi nasib baik murah rezeki...die dapat offer upsi n spa serentak..memandangkan die pemegang scholarship jpa, so die pilih spa la..n tempat keje die lak adalah di shah alam...ok...selesai dah zaman mencabar etu..

gambar kenangan melepak tanpa arah tuju di taman klcc

then...timbul lak dugaan len..1 hari, aku ade balik kampung...sedara aku ade la tanye nama die..pastu die cakap nama faris tu tak bagus la..takde keje tetapla..nanti aku kawin, umah tangga aku berantakan la..heiii nonsense ok...bape ramai manusia yang nama faris lam dunia ni..tak kan semua adalah hampeh..die leh suruh aku putus ngan en. faris..kalau ko..ko tak hangin ke..elok-elok duk bercinte tetibe orang suh putus sebab alasannye nama pakwe ko tak bagus..tolonglah...mak aku memang la tak caye..tapi mane ade mak yang tak risaukan anak kan..memang penat la aku yakinkan mak aku time tu...

mak aku mula restu hubungan aku bila zaman ekonomi merudum tu...time tu income family adalah sangat merosot..faris la yang tanggung suma kos pembelajaran aku kat university..ptptn mane la cukup...so mak aku memang nampak la yang die adalah sangat bertanggungjawab...sume urusan aku faris yang tolong..nak angkut barang balik umah mase abis blaja pon faris yang wat...

kiteorang rancang nak kawin sebelum aku interview posting ckgu..sepatutnye bln 6 2010..takde tunang-tunang..terus nikah & kenduri je. sebabnye takot dihantar jauh dari die..yela tak penah duk dekat-dekat dari awal bercinta..takkan dah kawin pon nak duk jauh lagi..so faris ikot la aku g umah & melamar aku..mak aku ok jer...tapi suh die bincang ngan family die dulu..bile faris bincang ngan mak die, mak die adalah tidak setuju...dugaan lagi...

alasannye kiteorang adalah masih muda...die lak baru je bekerja..aku cakap la kat die yang kalau tak bagi kawin pon, tunang pon jadi la..tapi tunang pon tak leh jugak...huaaa.....frust giler time tu..rasa macam hubungan ni takde masa depan jer..aku tau die penat yakinkan mak die..tiap-tiap malam die col aku nangis-nangis...aku apatah lagi..menangis kalah rock kapak...kire time tu adalah musim menangis je sokmo...

akhirnye...setelah penat memujuk, mak die benarkan kiteorang tunang...maka bertunanglah kami pada 18.4.2010...

gambar tunang

lepas tunang, sumenyer berjalan lancar..kalau ada masalah pon, juz masalah duit jela..sebab time tu aku masih lom keje..alhamdulilah aku dapat posting guru pon di klang..akhirnya dapat jugak aku duk dekat ngan die..masa posting, mak die & die yang tolong kemaskan umah sewa tok aku..aku tinggal masuk umah..pastu makan pon sokmo mak die yang tapaukan makanan supaya aku takyah sesusah masak...layanan mak die pada aku adalah baik sejak kiteorang bertunang..kire aku ngan mak die dah ngam dah..kengkadang nampak mak die lak yang lebih-lebih eksited tok majlis kami..huhu..so sangat legaaaa...

akhirnye insya allah pada 12.3.2011, kalau takde ape-ape aral melintang, kami akan disatukan...semoga semuanya selamat & aku berdoa yang rumah tangga kami akan kekal bahagia hingga ke akhir hayat..amin...

1 comments:

su_hana said...

Amiiinnnnnnnnn...........
aku pon eksited gak nehh,,
lepas ko......aku laks...
hahahha...GATAI!
pe pun, aku doakan yg tebaek tuk ko dear... :) may Allah bless :)